Jumaat, 20 Januari 2012

IMtihaan..


Bismillah wahdah..Wassolaatu saalam a’la Muhammad Nuril mustofa..

Salam sayyidul Ayyam..Juma’h barokah..
Alhamdulillah..pejam celik,ke sane ke sini dah selesai  4semester dimu’tah..sudah tahun ke-2 rupanya di bumi isra’ URDUN..

Insya Allah kurang dari 2minggu bakal masuk ke semester 5 ..jenguk2 portal jamiah ..analisis natijah 4 sem..MAsih banyak yang perlu diperbaiki..

Allahu Rabb..rupanya xmudah seperti yang disangka..kalau fasal 1,2 dan 3 ada naik turun satu atau dua tangga sahaja..tapi fasal ini Bertangga2..kekadang diri  mengeluh sendiri,termenung resah,lelah..di mana lagi kurangnya..salah siapa?? Allah k??Astargfirullah..

Mungkin bukan masanya lagi untuk diberikan “KeJAYAAN” itu..


Pesan teman jadi penguat:
“kejayaan bukan ditolak oleh usaha kita saje, bahkan ditolak jugak dengan kekuasaan Allah"

Review paras amalan2,usaha2,kejuhudan dan tawakkal kepada-Nya..sejauh mana?Taqarrub kepadanya..adakah cukup dgn meminta dan berdoa sahaja @ berusaha sehabis daya sahaja lalu lupa kepada maha pemberi Utama..maha mengetahui,maha mengkehendaki,maha mengatur..itu lah RaBb ALLAh swt..

Diri sentiasa mengeluh dengan barang yang tidak diperolehi dan kurang bersyukur dengan ni’mat yang telah diberi..bersangka buruk dengan Allah swt tatkala musibah menimpa dalam masa yang sama bangga dengan diri sendiri dengan kelebihan yang ada…

Sedarlah diri..
Semua yang dimiliki hanya lah sandaran semata2..barang pinjaman sementara yang hakikatnya perlu menyerahkan segala2nya kepada pemiliknya..
Allah..Allah..Ni’mat dan musibah..Kedua2nya adalah IMTIHAN dari Allah swt..





“Ingatlah Allah swt dalam dua keadaan: ingat Allah dalam ni’mat dan laknat Allah swt”
                                                        -TG.Nik Abd Aziz Nik Mat-

Hikmah Mungkin,..perkara yang telah berlaku (ujian) ini satu wasilah supaya diri ini lebih AQRAB dengan-Nya mungkin kerana semakin hari semakin jauh dek sedikit keni’matan yang dikurniakan..

Hikmah disebaliknya hanya Dia yang mengetahui segalanya yang terbaik untuk Hamba-Nya..

Apa yang penting jangan meratapi atau menangisi dengan apa yang berlaku..Hidup adalah perjuangan..hadapi lah dengan Redha disamping usaha untuk menambah baikkan lagi untuk yang seterusnya..
Cube mencari Solusi terbaik..Islam menganjurkan penganutnya sentiasa  positif dengan setiap musibah yang berlaku..menyahut seruan baginda untuk sentiasa memperbaiki diri hari ke hari..cuba mengambil I’tibar dan Khibrah dari apa yang telah dan sedang berlaku..moga hari ini lebih baik dari kelmarin..dan hari esok lebih baik dari hari ini..

Ingat lah ilmu yang dipelajari bukan semata2 tujuannya untuk dimuntahkan keatas kertas peperiksaan..akan tetapi peperiksaan yang sebenar adalah bila keluar ke alam masyarakat..akan tetapi ianya tidak mnjadi alasan untuk tidak berusaha sedaya mungkin untuk mncapai kejayaan di alam persekolahan..

Imtihan yang dilalui hanya Imtihan dunia..belum lagi Di akhirat kelak..kalau di dunia mumtaz pastikah kita untuk mumtaz akhirat??

Di mana bumi dipijak..
         Di situ islam dijunjung..

0 ulasan:

Catat Ulasan

"Dengan mengingati Allah hati kan menjadi tenang.."