Sabtu, 27 Ogos 2011

Tetamu yang Bakal pergi....

Bismillahirrahmaanirrahim..
Alhamdulillahi Wahdah,la Syariika lah ..Solaatu Wassalam a'la Ashrafil Mursalin Sayyidina Muhammad Khatimin Nabi Wa a'la Aalihi wasohbihi Ajmaien..


Lautan syukur dipanjatkan buat selama2nya atas ni'mat-Nya lagi menyempatkan aku dan mengolongkan aku dalam kalangan orang2 yang dapat menyambut kehadiran Ramadhan Kareem tahun ini dan ni'matnya lagi di bumi Urdun..ardun anbiya' wabarakah...Alhamdulillah..

Hari ini 27 ramadhan 1432h..masih berbaki lagi 2hari sebelum tetamu ini bakal meninggalkan kita..alhamdulillah,Ramadhan pertama di perantauan ,,satu pengalaman dan sentuhan yang baru buatku dan amat bernilai buat pedoman..oohhh..begitu ketara suasana di rantau orang berbanding dgn tanah air sendiri..
Semuanya berbeza,,masyarakatnya,suasananya,makanannya,cara sambutannya..dan lain2..alhamdulillah..dapat merasai dan cukup tenang Ramadhan di sini..

Amat kagum dengan masyarakatnya yang amat2 menghargai fadhilat bulan mulia ini..bermula dengan terawikh..dari 1 ramadhan sehingga sekarang..soffnya masih maintain..Budaya bersedekah & zakat turut dirasai...jemputan berbuka puasa sentiasa ada..dengan juadah2 yang amat2 mmbuka selera walaupun hanya beberapa jnis..dengan layanan taraf 5 bintang..(keistimewaan arab yang sentiasa dipuji)..

Mansaf Kambing

KabSah A'dnaaniyyah

MaqluBah
A'das



Aneka salaToh & Laban

Menu utama Ramadhan "Kutayyif"

manSaf Dajaj (Khas untk Malizi)


Mukhallal



     Sempat juga bersama2 dgn sebuah keluarga Um Malik berihya' Ullail..Sungguh seronok!..kagum dengan budaya mereka menghidupkan 10 mlm akhir shingga tidak tidur..bertadarrus,bermunajat serta mndengar sdkit halwa telinga..alangkah manisnya..tak ketinggalan juga pihak Persatuan Mahasiswa  Mu'tah (PERMATA) turut merebut peluang menganjurkan progra ihya' Ramadhan di sini dan sempat juga merasa majlis khatam semuanya hasil usaha kerjasama semua ..alhamdulillah satu suasana dan ni'mat serta pengalaman yang begitu bernilai bersama teman2 di perantauan..
Suasana di tanah air sendiri tak sama dgn waqi'nya di sini..di mana kurangnya?? mungkin kerna kita sendiri yang tiada kesedaran atau pun memang x rasa dan xnampak fadhilat di dalamnya...

Dari kecil hingga besar,,tua dan muda ..Ramadhan sentiasa dimomokkan dengan 1 bulan semata2 untuk stop seketika rutin2 harian biasa,,tahan diri dari makan dan minum..bulan untuk rehat panjang ...bulan solat terawikh..bulan untuk buat perkara2 baik..itu sahaja tanpa melihat kepada tujuan sebenar pensyariatan....natijahnya kita dapat lihat amalan2 itu semua hanya lah untk bulan ini semata2..10 malam terakhir pula kita diasuh memenuhi pasaraya2 untk persiapan raya..walaupun pada hakikatnya layakkh kita untk berhari raya kalau penghayatan ramadhan hanya biasa2 saja..



Ayuh teman2..kita koreksi dan muhasabah diri..sejauh manakah nilai kehambaan kita dsisi-Nya..moga madrasah ramadhan yang kita jalani ini mnjadi qudwah kepada bulan2 seterusnya..
mulakan lah dari diri lakukan perubahan untuk generasi seterusnya..
Terus merenung..muhasabah..

"di mana bumi dipijak,di situ ISLAM dijunjung"

0 ulasan:

Catat Ulasan

"Dengan mengingati Allah hati kan menjadi tenang.."